Știri IT
Economica.net
Economica.netBusiness la minut
Patru costuri suplimentare care îi vor afecta masiv pe șoferi în 2025. Mai merită să ai mașină în România?
Creșterea costului asigurării RCA Noile tarife de referință pentru polițele RCA au fost publicate recent de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Ele sunt orientative, dar chiar și așa, prezintă creșteri cuprinse între 5% și 30%, asta după ce polițele oricum se scumpiseră. Spre exemplu, pentru o mașină care are un motor cu o putere între 51 și 75 kW (69-102 CP), tariful de referință pentru un șofer din București sau Ilfov, ce are are sub 30 de ani, este de 3.656 de lei, în creștere de la 3.380 de lei, cât era în vară. Șoferii tineri din restul județelor plătesc 2.195 de lei, față de 2.033 de lei în vară, potrivit calculelor prezentate de ASF. Și mai trebuie să țineți cont de două lucruri. Primul este că acest nivel al polițelor RCA este plafonat prin lege, iar când plafonarea va fi ridicată este posibilă o scumpire suplimentată pentru unele categorii de șoferi când piața va fi liberă. Al doilea este că, în funcție de trecutul șoferului (câte daune a provocat), prețul poliței RCA se poate chiar dubla. Scumpirea carburanților De la 1 ianuarie vor intra în vigoare noile accize la carburanți, majorate, care se traduc într-o creștere a prețurilor finale la benzină și motorină cu circa 16-17 bani pe litru, asta după ce în acest an accizele au crescut în două rânduri, ducând la o creștere a prețurilor la pompă, doar din această cauză, de 72 de bani pe litru. După majorarea de la 1 ianuarie, benzina va costa în jur de 7,25 lei pe litru, iar motorina în jur de 7,40 lei, iar asta la stațiile mai ieftine. Cu mențiunea că acest preț este la o cotație a petrolului de 74 de dolari pe bari. Dacă țițeiul se va scumpi (s-a mai întâmplat), vor crește desigur și prețurile la pompă. Iar acciza probabil va continua să crească și în anii următori. Așadar, la un preț de, să spunem 7,50 lei pe litru (am rotunjit pentru ușurința calculului) și la un parcurs anual nu foarte lung, de 15.000 km, reiese un cost al combusibilului de 9.000 de lei, luând în calcul un consum de carburant de 8%. Creșterea valorii amenzilor de circulație Punctul de amendă reprezintă 5% din salariul minim brut pe țară garantat în plată, potrivit legii. Până la sfârșitul anului 2024, punctul de amendă a fost plafonat la 165 de lei. De la 1 ianuarie 2025, în schimb, valoarea acestuia va crește la 202 lei, reflectând noul salariu minim brut de 4.050 de lei, așadar vor crește toate amenzile de circulație. Care vor fi cuprinse între 495 de lei (cele pentru contravenții minore) și 3.300 de lei, pentru cele mai grave, în cazul persoanelor fizice. Scumpirea parcării În ultimii ani s-au scumpit continuu parcările publice (sunt situații unde este 10 lei/oră sau chiar mai mult), mai ales în zonele centrale ale marilor orașe, fără a vorbi despre abonamentele pentru riverani din aceste zone, care ajung și la 9.000 de lei pe an, în unele cazuri. De la 1 ianuarie cresc și costurile pentru parcarea de reședință – care este cea mai ieftină – odată cu majorarea impozitelor pe proprietăți. Spre exemplu, taxa anuală va fi cuprinsă, în București, între 370 și 750 de lei pe an, o creștere de circa 10%, fără a socoti cazurile din unele sectoare, cum este 4, unde mai nou se plătesc 540 de lei pe an de către cei care nu au loc de parcare Pe lângă aceste costuri, care pot fi mai ușor cuantificate, sunt cele specifice, de întreținere, ale fiecărui autoturism (reparații, revizii, ITP, care la mașinile mai vechi de 10 ani se face anual) în condițiile în care acum o oră de manoperă la service sub 300 de lei în orașele mari este destul de greu de găsit (scumpirea a fost de 21% anul trecut față de precedentul). Iar la acestea se adaugă și taxele de utilizare a infrastructurii (rovinieta, peaj la podurile dunărene) care momentan nu sunt foarte mari, dar o creștere în viitor nu poate fi exclusă. Și taxa locală – impozitul auto, plătit la primărie, care pleacă de la 100 de lei pe an, dar poate ajunge la câteva mii de lei, funcție de autoritate locală și mașină. Și care, din nou, va crește cu siguranță în anii ce vin. Nu am luat în calcul asigurarea facultativă CASCO și nici potențialele scumpiri ale mașinilor venite chiar de la producători sau induse de taxe precum cea aplicată mașinilor electrice „made in China”. Așadar, chiar dacă probabil destul de puțină lume își pune deocamdată această întrebare, pentru unii, mai ales cei care au mai multe mașini, poate că întrebarea ar trebui rostită: mai merită să ai o mașină în România? Desigur, răspunsul nu ține doar de cost, ci și de alte variabile personale ale fiecăruia, de nevoia de mobilitate și de ofertele alternative. Dar, pe baza unui calcul grosier al tuturor costurilor și al kilometrajului de mai sus, rezultă practic un cost de deținere al unei mașini de cel puțin 2.000-2.200 de euro pe an, asta fără amenzi sau fără cheltuieli foarte mari cu parcarea în zone centrale.
Posted on 30 December 2024 @ 6:33 pm
Arena IT
Arena IT | RSSStiri IT | Blog hardware, software, evenimente IT
iPhone 14 și iPhone SE încep să fie scoase de la vânzare în țările europene din cauza restricțiilor impuse de UE
În urmă cu două zile a intrat în vigoare restricția de comercializare a dispozitivelor electronice fără port de încărcare universal (USB C), iar Apple se numără printre primele companii care trebuie să se conformeze. Astfel, iPhone 14 și iPhone SE, având port de încărcare proprietar, nu mai pot fi comercializate și vor fi eliminate din […] Articolul iPhone 14 și iPhone SE încep să fie scoase de la vânzare în țările europene din cauza restricțiilor impuse de UE apare prima dată în Arena IT.
Posted on 30 December 2024 @ 5:01 pm
Infoportal
RSS feed currently not available
Please try again later